Internationale game-bouwer Nixxes:

‘We wilden iets totaal anders’

Avengers, Deus Ex, Lara Croft, Tomb Raider… Het Nederlandse Nixxes bouwt al twintig jaar mee aan wereldberoemde blockbusters in de game-industrie. En ze groeien maar door. Dus moesten ze naar een grotere ruimte. Daar wilde Nixxes qua inrichting ‘iets totaal anders, vertelt directeur Katsman. Toch koos hij opnieuw voor Mirato (Ontwerp) en Vega (projectmanagement en realisatie), net als vijf jaar geleden. Hoe pakte dat uit?

door Jurjen de Jong

‘Onze vorige locatie was sober, minimalistisch. Maar nu wilden we dat je meteen ziet: “Hier worden interessante, creatieve dingen gedaan”. Bovendien hadden we behoefte aan planten’ vertelt directeur Jurjen Katsman. ‘Wij zitten het grootste deel van de dag binnen, achter de computer. Dus iets van buiten, van de natuur naar binnen halen, is dan wel een goed idee.’
 

Je gebruikt het woord ‘creatief’. Jullie kregen een aantal beschrijfbare muren. Het is nu tien maanden na oplevering; gebeurt daar iets mee?

‘Ja, van alles. Mensen gaan er zomaar op tekenen. Vaak karakters uit games. Er was opeens een grote Pikachu. Iemand anders had een hele serie karakters van Marvel games nagetekend. Die muren zijn een soort whiteboards, dus sowieso ook handig voor presentaties.’


Wat ook opvalt: wandrekken uit een oude gymzaal, voorzien van plankjes, zodat je er zelf van alles op kwijt kunt.

‘Mensen hebben hier allemaal hun eigen, vaste werkplek. Dus dan is het fijn als je die een beetje kunt inrichten op jouw manier, in jouw sfeer. Die plankjes op de wandrekken nodigen daartoe uit. En dat werkt. Sommige collega’s maken daar duidelijk van welke games ze echt fan zijn.’

Vrij centraal in de ruimte staat een stoere bar, met dikke stalen balken.

‘Dat is een wezenlijk onderdeel. Sowieso voor de lunch, maar daar sluiten we ook de week af. Vaak laten een paar mensen dan eerst even zien waar ze mee bezig zijn; work in progress

Daarna is de borrel. Dat deden we al op de oude locatie, maar hier blijven mensen langer hangen. Vervolgens komt vanzelf het moment om pizza’s te bestellen. En wat nieuw is: oud-collega’s die al lang ergens anders werken, maar deze traditie kennen, komen soms buurten. Op de oude locatie gebeurde dat niet. De inrichting draagt hier duidelijk aan bij.’

Is het doel van de inrichting ook om externe relaties te imponeren?

‘Nee, want wij gaan altijd naar hen toe. Wel komen er af en toe sollicitanten. Wij opereren op een krappe arbeidsmarkt, dus het helpt als het op hen meteen goed overkomt. Maar daar is het niet om begonnen. We hebben hierin geïnvesteerd voor onze eigen mensen.’

Tijdens het openingsfeest zijn alle medewerkers in 3D-gescand en 3D-geprint op handzaam formaat. De “geprinte medewerkers” prijken nu trots in de ontvangstruimte. Nieuwe medewerkers gaan ook allemaal door de scanner zodat deze verzameling altijd up-to-date is.

Hoe beviel het om opnieuw samen te werken met Mirato?

‘Anders dan vijf jaar geleden. Maartje’ (Wessels, art director) ‘komt nu grotendeels met haar eigen interpretatie van wat ik zeg. Meer tegengeluid.’

Zat jij daar wel op te wachten?

‘Zeker. Dat was belangrijk. Want een kantoor inrichten, met allerlei hoeken die een eigen functie vervullen, daar heb ik heel weinig verstand van. En juist daar zit haar kennis en creativiteit. Ik kan alleen aangeven wat ik denk dat belangrijk is voor ons bedrijf. En vind het prettig om met Maartje naar mogelijkheden te kijken. Want zij begrijpt de bedoeling en weet hoe we dat samen kunnen bereiken.’

Wat is typisch iets wat jij nooit bedacht zou hebben?

(lachend) ‘Alles! Ik zou dit sowieso nooit bedacht hebben. Vooral de gymzaalvloer was wel iets waar ik in het begin over twijfelde. Die is ook niet echt goedkoop. Op dat punt heeft zij me wel moeten en kunnen overtuigen. En nu merken we ook echt dat die vloer een heel andere sfeer geeft aan het geheel. Zeker mensen die voor het eerst binnenlopen, zeggen “wow”. Dat horen we graag.’

Al tijdens het zoeken naar een nieuwe locatie ging Mirato mee.

‘Omdat je niet zomaar ergens vierkante meters moet gaan huren. Want de verschillen per pand zijn best groot. Zo hadden we ook kunnen uitbreiden op de plek waar we zaten. Dat leek eerst makkelijker, maar dan ontstonden heel onpraktische hoeken. Mirato ziet dat soort dingen. En die wil je niet pas ontdekken nadat je de keuze voor het pand al gemaakt hebt.’

Het werd WTC Utrecht. Daar moet je voldoen aan de strenge BREEAM-duurzaamheidseisen. Wilde je dat graag?

‘Dat was zeker niet ons eigen initiatief. In deze industrie hoor je (tot nu toe) nooit iets over duurzaamheid. BREEAM maakte het vooral lastiger. Want door onze zware computers en drie beeldschermen per medewerker ontstaat veel meer warmte per vierkante meter. Gevolg daarvan is dat we mensen meer ruimte moesten geven. Dat vinden de collega’s duidelijk fijn, dat bleek wel uit de feedback. Dus op die manier draagt ook BREEAM bij aan iets wat we wilden bereiken.’


Internationale game-bouwer Nixxes: