Interview Art Director Maartje Wessels

Micro-cv Maartje Wessels
Functie: Art Director/ MT-lid Mirato.
Begon in 2010 als interieurontwerper bij Mirato. Begin 2019 telt de ontwerpafdeling vier mensen.
Klanten: VNONCW/AWVN, Ronald McDonald Huis, Infotheek (ict), Takeaway (maaltijden), etc.
Gemiddelde omvang projecten: 500 - 1.500 m2.
Bezoekt jaarlijks de grootste beurs voor interieurontwerp ter wereld, Salone del Mobile (Milaan) en de Dutch
Design Week (Eindhoven)
.

Sassenheim - ‘Werkplezier is belangrijk voor je gezondheid en je productiviteit. Dus wij komen liefst
met ontwerpen die bijdragen aan de toename van geluk’, vertelt Maartje Wessels van
interieurontwerper Mirato. Klanten met klinkende namen gaan mee in hun specifieke visie. De afdeling
design groeit gestaag. Nu Mirato haar duurzaam gerenoveerde pand opent, treedt art director Maartje
Wessels naar buiten.
door Jurjen de Jong        

MW: ‘Werkgevers gaan steeds beter zien wat de consequenties zijn van inzetten op werkplezier. Zoals: een
plek creëren waar je juist helemaal niet met werk bezig bent. Sommige organisaties willen een game room.
Maar bij ons werken mensen die graag de keuken in duiken. Dat kan hier, en daar genieten we allemaal van
mee.’
Dit gaat meer over psychologie dan over kleuren en materialen.
MW: ‘Wij zijn uiteraard geen psychologen, maar wij denken wel degelijk na over de effecten van onze
ontwerpen op het welzijn van mensen. Onze klanten rekenen er ook op dat wij vanuit die insteek aan de slag
gaan. Dat we beginnen met vragen stellen. Wat voor werk gebeurt er? Is interactie tussen afdelingen
belangrijk? Wordt er veel vergaderd? Zo ja, dan maken we afsluitbare ruimtes, naast datgene wat men over
het algemeen kiest: open werken.’

Maar de kantoortuin is toch juist op zijn retour?
MW: ‘Inderdaad, maar dat is ook iets anders. Het gaat nu vaak om ‘shift activity based’. Dus wel open, maar
met allerlei manieren om je daaruit terug te trekken. Stilteruimtes, vergaderkamers, plekken waar je kunt
bellen, ontspanningsmogelijkheden... Het gaat vooral om anderen niet storen en je beter kunnen
concentreren.’
AWVN/ VNO-NCW, Den Haag
En thuiswerken? Heb je meteen minder files.
MW: ‘Men ziet inmiddels dat aan thuiswerken wel een grens zit. Vooral grote organisaties zeggen nu vaker:
“we moeten het samen doen.” Dus elkaar wel voldoende blijven ontmoeten. Maar er is ruimte om later te
komen, of eerder te vertrekken. Om inderdaad de files te mijden, of de kinderen te halen en brengen.’

Hoe bepalend zijn dit soort trends voor jullie.
MW: ‘Tendensen in de markt volgen, daar ontkom je niet aan. Maar wij gaan daar niet zomaar in mee. We
onderzoeken of die wel echt passen bij onze klanten. Bijvoorbeeld voor een advocatenkantoor is meteen
duidelijk: vrijwel ieder gesprek moet achter gesloten deuren plaatsvinden. Dus veel aparte kamers.
En met trends in materialen en kleuren zijn we ook voorzichtig. Mirato kiest in principe voor oplossingen die
lang meegaan.’

Je hebt je eigen ontwerpafdeling opgezet; vanuit welke visie?
MW: ‘Mensen binnenhalen met verschillende achtergronden. Iemand met verrassende invalshoeken, naast
iemand met een voorkeur voor rust. De één is heel praktisch en snel, de ander beschouwend, vanuit een
academische achtergrond. We beschikken nu ook over meer kennis op het gebied van bouwkunde en
duurzaamheid.’

Worden zulke uiteenlopende karakters het makkelijk eens?
MW: ‘Soms liggen de voorstellen inderdaad best ver uit elkaar. Daarbij zijn ontwerpers over het algemeen wel
eigenwijs. Dat moet je in dit vak ook zijn, dus het is extra belangrijk dat je dingen ook van andere kanten
blijft bekijken. Dat geeft natuurlijk wel eens wrijving maar daar wordt het ontwerp beter van. Dus het is
vooral leuk om van elkaar te leren.’

Toch zit er wel een rode draad in de Mirato-ontwerpen. Strak. Soms ingetogen. Nergens overbodige
tierelantijnen. Less is more.

MW: ‘Zeker. En dat is ook waar we voor staan. Wij vinden: een ruimte moet niet alle aandacht opzuigen. Het
gaat om de mensen in de ruimte. Het moet voor hen goed voelen. Een ruimte die schreeuwt, hoort daar voor
mij niet bij.’

Waar ben je het meest trots op?
MW: ‘Het Ronald McDonald Huis waar we de Daktuin voor hebben ontworpen.’
Ronald McDonald Daktuin, LUMC, Leiden
Maar dat heeft juist allerlei ronde vormen, dat is niet ‘typisch Mirato’.
MW: ‘Toch komt dat ontwerp uit dezelfde visie: goed luisteren naar de klant. Hier gaat het om kinderen die
herstellen. Dat kost hen al veel energie. Dus je moet geen omgeving bieden die nog meer energie kost.
Daarom kozen we voor een prikkelarme ruimte. Dat gaf nog wel discussie. Veel mensen denken bij ruimtes
voor kinderen aan kleur en druk. Dit Ronald McDonald Huis heeft meer dan honderd vrijwilligers en die mochten ook allemaal meepraten. Sommigen omarmden ons plan niet direct. Toch is het gelukt.’

Eind vorig jaar was de opening van het grondig gerenoveerde gebouw van Mirato. Volgens jullie website
bevat het hergebruikte materialen. Maar ik zie dat nergens aan.

MW: ‘Dat is ook precies onze bedoeling. Wij wilden een frisse, nieuwe uitstraling, maar wel met bestaande
materialen. Bijvoorbeeld onze kastenwand op de eerste verdieping hadden we al, maar heeft nu een heel andere vormgeving.’

Wat is verder kenmerkend voor de duurzaamheid van Mirato?
MW: ‘De directie heeft daar een strategische keuze in gemaakt. Het is noodzakelijk om met zijn allen een zo laag mogelijke footprint te creëren. Iedereen zal zijn bijdrage moeten leveren. We investeren er ook echt
in. Ons pand hebben we energetisch sterk verbeterd. We hebben nu een MVO-manager in dienst. Door zijn
input raak ik daar ook steeds beter in thuis. Ik word daar steeds enthousiaster over, maar vind deze vraag
toch echt thuishoren bij hem en de directie.’

Passen jullie dergelijke kennis ook toe bij klanten?
MW: ‘Absoluut. Zo hebben we een klant in een gebouw met het strenge BREEAM-certificaat. Alles wat wij aan
hen leveren, moet dus ook aan die norm voldoen. Daar is kennis voor nodig. Die hebben we nu. Mede dankzij
leveranciers en partners die steeds duurzamere oplossingen aandragen. Typerend voor de internationale,
positieve beweging die kant op.’
Interview Art Director Maartje Wessels